fredag 23. desember 2011

Tomatsild til Julefrokosten ;P

Mmmmm... Klarer nesten ikke vente!! ;)
 Dette er en oppskrift jeg har basert på Tante Elisabeths tomatsild!
...var ikke veldig glad i sild før jeg smakte denne!! ;D
Etter det har det vært tradisjon at jeg lager min versjon til 1.dagsfrokosten hver jul...

Dette trenger du:
4 fileter av god kryddersild eller en boks krydret sursild (ca 1000gram)
1 stor løk
1 stort laurbærblad eller 2 små

Saus: 1/2 dl olje
          1 glass tomatpurè (+ litt vann for å skylle ut resten)
          1dl 7% eddik
          2dl ananasjuice
          1dl sukker
          1/2ts pepper
          1ss finhakket frisk dill eller 1ts tørket

Slik gjør du:           
Bland alle ingrediensene til sausen i en kjele og kok opp. Ta kjelen av platen og avkjøl litt. Del løken i skiver/mindre biter og legg sild, løk og saus lagvis i et glass eller en annen beholder.
La det stå i kjøleskapet hvertfall over natten, men lag gjerne tomatsilden 1 1/2 til 2 dager før den skal spises, da blir den ekstra god!

Da ønsker jeg bare lykke til, og BON APPETITT!!

Solstrålen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar