søndag 23. oktober 2011

Falafel!!



For en liten stund tilbake google't jeg etter oppskrifter på nette. Fant en oppskrift på et forum hos kvinneguiden.no som jeg prøvde ut... Syns den var litt tam, så har laget min egen versjon av den ;)

Oppskrift på Falafel:

4 dl tørre kikerter
2 egg
3 ss havremel
1 ts gurkemeie
1 ts paprikapulver
0,5-1 ts chillipepper
0,5-1 ts cayennepepper
1 ts salt
0,5 ts pepper
1 ts grovmalt spisskummen
1ts fersk, grovhakket gressløk ( av mangel på koriander )
2 hvitløksfedd

Mål opp kikertene dagen før, og la de ligge i bløt over natten. (ca 12 timer ) Kok de så i mellom 1,5 og 2 timer, til de er møre. Avkjøl.
Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle og kakk eggene oppi. For å få blandet alt godt sammen kan du bruke en hurtigmikser, men det syns jeg ble en altfor fin masse, så har valgt å mose det på gamlemåten, med en gaffel! ;)
Når du synes blandingen er godt nok mikset, setter du den kaldt i ca 30 min.
Ta ut bollen av kjøleskapet, og finn fram en skje. Så lager du boller av blandingen ved hjelp av skjeen og hånden din slik man gjør når man lager kjøttboller. Falafel-bollene stekes i godt med olje i en stekepanne. La de renne av på et papir, før du legger de på tallerken til servering, eller bokser for nedfrysning eller oppbevaring i kjøleskap.

Serveres med salat, tomat, agurk, eventuelt andre grønnsaker, hummus og en hvitløksdressing!
Bon appetit!
Solstrålen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar