tirsdag 4. oktober 2011

Tid for syltetøy!!

Høsten er den perfekte tid for å lage spiselige saker til resten av året. :)
Min kjære tante har plukket epler, og jeg var så heldig å få en kasse! :D

Så da satte jeg i gang med å lage syltetøy, selv om det er mye annet spennende man kan lage med epler...

Først fant jeg fram en stor kjele, ca 8liter, som jeg helte 1,5liter vann og 2,5dl sukker i... Så fylte jeg opp gryta med epler...

...her nærmer gryta seg full...


...Når jeg hadde fylt gryta, tilsatte jeg ca 1,5 ts med kanel...
Så lot jeg det koke opp, satte på lokket og skrudde ned varmen slik at det småkokte... Når det hadde småkokt i ca 1 time så det slik ut...

Lukter godt, gjør det også!!

Før jeg startet vasket jeg glassene som skulle fylles før jeg satte de i ovnen... Dette er for at de skal være så rene som mulig når de fylles. Så var det bare å fylle glassene ett for ett og sette på lokk :)

...Nam, nå er det bare å glede seg!
Når alle glassene er fylt settes det til avkjøling, og så er det bare å se frem til hjemmelaget eplesyltetøy i vinter! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar